• Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Voor scholen
  • Over ons
  • Nieuws
  • Kosten
  • Inloggen

Scholenonderzoek

Header Rechts

  • Home
  • Voor scholen
  • Over ons
  • Nieuws
  • Kosten
  • Inloggen

Beste leerkracht,

Hieronder vind je de lessen van Mediabegrip, gesorteerd op weeknummer. Op het kaartje zie je de datum van publicatie. Je kunt bovendien zoeken naar woorden in de tekst of filteren op het onderwerp, het kernwoord of een specifiek leerdoel.

Let op: abonneehouders zien alle lessen maar proefabonnees zien natuurlijk alleen een selectie aan lessen.

Thema:










Terug naar overzicht

Week 3 | Hoe geef je jouw grenzen aan? | Groep 5-6

Januari 2022
Medewerkers van The Voice of Holland worden via het YouTube-programma BOOS beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag naar vrouwelijke kandidaten of medewerkers. Het gaat om appjes, opmerkingen en aanrakingen. Wat er precies is gebeurd wordt nog onderzocht. Iedereen heeft grenzen. Een grens geeft aan tot wanneer je iets wel of niet leuk vindt. Die grenzen zijn niet bij iedereen hetzelfde. Wat de één ziet als een grapje, ziet de ander als een bedreiging. Deze les gaan we kijken hoe jij kan reageren als er iets gebeurt wat niet goed voelt.
Toegevoegd: 18 januari 2022
Onderwerp: Gevoelens
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk

Week 3 | Hoe geef je jouw grenzen aan? | Groep 7-8, Klas 1-2

Januari 2022
The Voice of Holland ligt onder vuur. Meerdere mensen die voor de talentenjacht werkten, worden via het YouTube-programma BOOS beschuldigd van seksueel wangedrag en machtsmisbruik. Grensoverschrijdend gedrag, zoals iemand ongevraagd aanraken of seksuele appjes sturen, kan heel vervelend zijn. Je kan daarmee over de grenzen van een ander gaan. Grenzen zijn persoonlijk. Dus wat de één grappig vindt, is kwetsend voor een ander. Deze les gaan we kijken hoe leerlingen kunnen reageren als iemand over hun grenzen gaat.
Toegevoegd: 18 januari 2022
Onderwerp: Gevoelens
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk

Week 2 | Een wereld zonder internet | Groep 5-6

Januari 2022
Jonge kinderen zijn steeds eerder en langer online. Ze zijn vertrouwd met onderwijs op afstand, online sportlessen, ze meeten, zoomen en videobellen zonder enig probleem. De offline- en online wereld zijn in rap tempo met elkaar vervlochten en kinderen schakelen de hele dag tussen deze twee werelden. Corona heeft dit proces versneld. Hoe weten we nu hoe we ons moeten gedragen tijdens de pandemie? Hoe ging dat vroeger, toen er geen internet bestond? Wat deden kinderen toen? En waar halen we informatie vandaan over de regels die steeds veranderen? De leerlingen leren hoe ze deze vragen zelf kunnen beantwoorden.
Toegevoegd: 12 januari 2022
Onderwerp: Online en offline
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk

Week 2 | Een wereld zonder internet | Groep 7-8, Klas 1-2

Januari 2022
We zijn inmiddels vertrouwd met onderwijs op afstand, online sportlessen, we meeten en zoomen op afspraak en zelfs een nieuwe minister wordt digitaal beëdigd. De offline- en online wereld zijn in rap tempo met elkaar vervlochten en we schakelen de hele dag tussen deze twee werelden. Hoe beleven leerlingen dat? Wat missen ze en wat is er voor moois uitgekomen? Deze les kijken we terug naar hoe het ging tijdens een crisis in het pre-internettijdperk en blikken we natuurlijk ook vooruit. Hoe denken de leerlingen dat het nieuwe normaal eruit gaat zien?
Toegevoegd: 12 januari 2022
Onderwerp: Online en offline
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk

Week 50 | Online haat en bedreigingen

December 2021
Max Verstappen is een internationale held. Iedereen roept hoe goed, snel en gedreven hij is. Maar in de schijnwerpers staan is niet altijd fijn. Soms kan een beroemde ster heel hard vallen. Als je beroemd bent, hebben mensen snel een mening over je en soms gaat die mening wat verder. Dan wordt het haat of word je bedreigd. Wat mag je nou wel en niet zeggen op internet? Welke regels zijn er en wat gebeurt er als je je daar niet aan houdt?
Toegevoegd: 14 december 2021
Onderwerp: Gevoelens
Kernwoord: Social Media
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk

Week 49 | Gevoelens uiten met emoji's

December 2021
Aan het einde van het jaar verschijnen op internet lijstjes met de mooiste, de grootste, de ergste en de meest populaire dingen uit 2021. Er is ook een lijstje verschenen met daarin de meest gebruikte emoji’s uit 2021. Wat kun je nou eigenlijk met emoji’s, welke betekenis hebben ze, kun je er een signaal mee afgeven en wat gebeurt er als een signaal niet duidelijk is? Voor het VO is de eindopdracht van deze les gekoppeld aan Paarse Vrijdag (10 december 2021). Voor het PO staat er een leuke quiz klaar.
Toegevoegd: 7 december 2021
Onderwerp: Gevoelens
Kernwoord: Emoji
Leerdoel: Verbinden via media
Bekijk

Week 48 | Digitale balans

December 2021
Tijdens de corona-periode is de schermtijd onder jongeren behoorlijk toegenomen. Gemiddeld zitten ze zeven uur per dag achter een schermpje. Lichamelijk zitten ze veel stil en vaak in een verkeerde houding. Bewegen is helemaal lastig nu de sportclubs ook nog sluiten vanwege de avond-lockdown. Hoe blijf je fit tijdens corona? In deze les geven we tips geven om goed in balans te blijven.
Toegevoegd: 1 december 2021
Onderwerp: Online en offline
Kernwoord: Schermtijd
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk

Week 47 | Reclameverleidingen

November 2021
Het is sinterklaastijd en de reclames vliegen je om de oren. Hoe zorgen reclamemakers ervoor dat je door een reclame verleid wordt om een product te kopen?
Toegevoegd: 23 november 2021
Onderwerp: Vrije tijd
Kernwoord: Reclames
Leerdoel: Media doorgronden
Bekijk

Week 46 | Online imago

November 2021
Op Instagram lijkt het leven van veel bekende mensen perfect. Maar ook die mensen huilen weleens. Dat bewijst model Bella Hadid met haar post op Instagram. Ze plaatste 9 foto’s waarop ze huilt. Hiermee wil ze laten zien dat social media niet het echte leven van mensen laat zien.
Toegevoegd: 16 november 2021
Onderwerp: Identiteit
Kernwoord: Social Media
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk

Week 45 | SOS: Skip Online Shaming

November 2021
Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf jongeren tussen de 12 en 20 jaar weleens intieme beelden van zichzelf maakt en verstuurt. En tweederde van de jongeren heeft deze foto’s weleens ontvangen. Hoe ga jij intieme beelden van iemand anders?
Toegevoegd: 8 november 2021
Onderwerp: Identiteit
Kernwoord: Online pesten
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk

Week 44 | Dreigen op sociale media

November 2021
Samen sociaal online betekent dat je zorgt dat de online wereld een fijne plek blijft. Dat je net als in de gewone wereld luistert, respect hebt en het oké vindt dat iemand anders een andere mening heeft. Een plek waar je elkaar helpt en ingrijpt als er iets misgaat. De online wereld moet voor iedereen prettig zijn. Maar soms is dat niet zo…
Toegevoegd: 30 oktober 2021
Onderwerp: Persoonlijke relaties
Kernwoord: Online pesten
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk

Week 43 | Deepfake - Check the facts

Oktober 2021
Hij is klein, schattig en volgens Natuurmonumenten bestaat hij écht: de fluitegel. Volgens een persbericht van de natuurbeschermers gaat het om een onontdekte diersoort. Maar is hij wel echt? En hoe staat het met de Deepfake-video van Mark Rutte die letterlijk 'viral' gaat, ook op TikTok. Daarom deze les over Deepfake!
Toegevoegd: 27 oktober 2021
Onderwerp: Identiteit
Kernwoord: Deepfake
Leerdoel: Media doorgronden
Bekijk

Week 41 | Squid Game

Oktober 2021
De serie op Netflix is een regelrechte hit in meer dan 90 landen en staat zelfs in de lijst van best bekeken series. Ze is bedoeld voor 16 jaar en ouder; maar daar trekken leerlingen zich niets van aan, zo lijkt het. Een Belgische school schreef in een Facebookpost dat leerlingen de serie naspelen. Verliezers worden geslagen.
Toegevoegd: 11 oktober 2021
Onderwerp: Persoonlijke relaties
Kernwoord: Social Media
Leerdoel: Discussiëren over media
Bekijk

Week 39 | Nepnieuws of niet?

September 2021
Het coronadebat in de Tweede Kamer wordt steeds harder. Soms willen mensen niet meer luisteren naar elkaar. Dat gebeurde toen Thierry Baudet volgens Hugo de Jonge onjuiste informatie verspreidde. Hugo de Jonge beticht Thierry Baudet van het verspreiden van nepnieuws. Hoe weet je of iets echt is of niet? Wat dragen sociale media, en bepaalde algoritmen, bij aan het verspreiden van nepnieuws?
Toegevoegd: 27 september 2021
Onderwerp: Identiteit
Kernwoord: Nepnieuws
Leerdoel: Discussiëren over media, Media doorgronden
Bekijk

Het Nationaal Scholenonderzoek is een dienst van Stichting Onderwijsdata i.s.m. De VU Universiteit. De website is op dinsdag 24 juni 2008 officieel in werking gesteld door Boris van der Ham, lid van de Commissie-Dijsselbloem (Onderwijsvernieuwing) en lid van de Tweede Kamer voor D66.

 

Snel naar:

  • Home
  • Voor scholen
  • Over ons
  • Nieuws
  • Kosten
  • Inloggen

Contact opnemen:

 

Stichting Onderwijsdata

Zeeweg 5 - 1271VV

Huizen NH

KVK: 60419733

BTW nr. : NL853903049B01

 

© Copyright 2021 - 2023 Scholenonderzoek · All rights reserved

Licentie aanvragen