Week 3 | Hoe geef je jouw grenzen aan? | Groep 5-6
Januari 2022
Medewerkers van The Voice of Holland worden via het YouTube-programma BOOS beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag naar vrouwelijke kandidaten of medewerkers. Het gaat om appjes, opmerkingen en aanrakingen. Wat er precies is gebeurd wordt nog onderzocht.
Iedereen heeft grenzen. Een grens geeft aan tot wanneer je iets wel of niet leuk vindt. Die grenzen zijn niet bij iedereen hetzelfde. Wat de één ziet als een grapje, ziet de ander als een bedreiging.
Deze les gaan we kijken hoe jij kan reageren als er iets gebeurt wat niet goed voelt.
Toegevoegd: 18 januari 2022Onderwerp: Gevoelens
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk
Week 3 | Hoe geef je jouw grenzen aan? | Groep 7-8, Klas 1-2
Januari 2022
The Voice of Holland ligt onder vuur. Meerdere mensen die voor de talentenjacht werkten, worden via het YouTube-programma BOOS beschuldigd van seksueel wangedrag en machtsmisbruik.
Grensoverschrijdend gedrag, zoals iemand ongevraagd aanraken of seksuele appjes sturen, kan heel vervelend zijn. Je kan daarmee over de grenzen van een ander gaan.
Grenzen zijn persoonlijk. Dus wat de één grappig vindt, is kwetsend voor een ander. Deze les gaan we kijken hoe leerlingen kunnen reageren als iemand over hun grenzen gaat.
Toegevoegd: 18 januari 2022Onderwerp: Gevoelens
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk
Week 2 | Een wereld zonder internet | Groep 5-6
Januari 2022
Jonge kinderen zijn steeds eerder en langer online. Ze zijn vertrouwd met onderwijs op afstand, online sportlessen, ze meeten, zoomen en videobellen zonder enig probleem. De offline- en online wereld zijn in rap tempo met elkaar vervlochten en kinderen schakelen de hele dag tussen deze twee werelden. Corona heeft dit proces versneld. Hoe weten we nu hoe we ons moeten gedragen tijdens de pandemie? Hoe ging dat vroeger, toen er geen internet bestond? Wat deden kinderen toen? En waar halen we informatie vandaan over de regels die steeds veranderen? De leerlingen leren hoe ze deze vragen zelf kunnen beantwoorden.
Toegevoegd: 12 januari 2022Onderwerp: Online en offline
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk
Week 2 | Een wereld zonder internet | Groep 7-8, Klas 1-2
Januari 2022
We zijn inmiddels vertrouwd met onderwijs op afstand, online sportlessen, we meeten en zoomen op afspraak en zelfs een nieuwe minister wordt digitaal beëdigd. De offline- en online wereld zijn in rap tempo met elkaar vervlochten en we schakelen de hele dag tussen deze twee werelden. Hoe beleven leerlingen dat? Wat missen ze en wat is er voor moois uitgekomen? Deze les kijken we terug naar hoe het ging tijdens een crisis in het pre-internettijdperk en blikken we natuurlijk ook vooruit. Hoe denken de leerlingen dat het nieuwe normaal eruit gaat zien?
Toegevoegd: 12 januari 2022Onderwerp: Online en offline
Kernwoord: Online zijn
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk
Week 49 | Gevoelens uiten met emoji's
December 2021
Aan het einde van het jaar verschijnen op internet lijstjes met de mooiste, de grootste, de ergste en de meest populaire dingen uit 2021. Er is ook een lijstje verschenen met daarin de meest gebruikte emoji’s uit 2021. Wat kun je nou eigenlijk met emoji’s, welke betekenis hebben ze, kun je er een signaal mee afgeven en wat gebeurt er als een signaal niet duidelijk is? Voor het VO is de eindopdracht van deze les gekoppeld aan Paarse Vrijdag (10 december 2021). Voor het PO staat er een leuke quiz klaar.
Toegevoegd: 7 december 2021Onderwerp: Gevoelens
Kernwoord: Emoji
Leerdoel: Verbinden via media
Bekijk
Week 48 | Digitale balans
December 2021
Tijdens de corona-periode is de schermtijd onder jongeren behoorlijk toegenomen. Gemiddeld zitten ze zeven uur per dag achter een schermpje. Lichamelijk zitten ze veel stil en vaak in een verkeerde houding. Bewegen is helemaal lastig nu de sportclubs ook nog sluiten vanwege de avond-lockdown. Hoe blijf je fit tijdens corona? In deze les geven we tips geven om goed in balans te blijven.
Toegevoegd: 1 december 2021Onderwerp: Online en offline
Kernwoord: Schermtijd
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk
Week 47 | Reclameverleidingen
November 2021
Het is sinterklaastijd en de reclames vliegen je om de oren. Hoe zorgen reclamemakers ervoor dat je door een reclame verleid wordt om een product te kopen?
Toegevoegd: 23 november 2021Onderwerp: Vrije tijd
Kernwoord: Reclames
Leerdoel: Media doorgronden
Bekijk
Week 45 | SOS: Skip Online Shaming
November 2021
Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf jongeren tussen de 12 en 20 jaar weleens intieme beelden van zichzelf maakt en verstuurt. En tweederde van de jongeren heeft deze foto’s weleens ontvangen. Hoe ga jij intieme beelden van iemand anders?
Toegevoegd: 8 november 2021Onderwerp: Identiteit
Kernwoord: Online pesten
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk
Week 44 | Dreigen op sociale media
November 2021
Samen sociaal online betekent dat je zorgt dat de online wereld een fijne plek blijft. Dat je net als in de gewone wereld luistert, respect hebt en het oké vindt dat iemand anders een andere mening heeft. Een plek waar je elkaar helpt en ingrijpt als er iets misgaat. De online wereld moet voor iedereen prettig zijn.
Maar soms is dat niet zo…
Toegevoegd: 30 oktober 2021Onderwerp: Persoonlijke relaties
Kernwoord: Online pesten
Leerdoel: Reflecteren op mediagebruik
Bekijk
Week 43 | Deepfake - Check the facts
Oktober 2021
Hij is klein, schattig en volgens Natuurmonumenten bestaat hij écht: de fluitegel. Volgens een persbericht van de natuurbeschermers gaat het om een onontdekte diersoort. Maar is hij wel echt? En hoe staat het met de Deepfake-video van Mark Rutte die letterlijk 'viral' gaat, ook op TikTok. Daarom deze les over Deepfake!
Toegevoegd: 27 oktober 2021Onderwerp: Identiteit
Kernwoord: Deepfake
Leerdoel: Media doorgronden
Bekijk
Week 39 | Nepnieuws of niet?
September 2021
Het coronadebat in de Tweede Kamer wordt steeds harder. Soms willen mensen niet meer luisteren naar elkaar. Dat gebeurde toen Thierry Baudet volgens Hugo de Jonge onjuiste informatie verspreidde.
Hugo de Jonge beticht Thierry Baudet van het verspreiden van nepnieuws. Hoe weet je of iets echt is of niet? Wat dragen sociale media, en bepaalde algoritmen, bij aan het verspreiden van nepnieuws?
Toegevoegd: 27 september 2021Onderwerp: Identiteit
Kernwoord: Nepnieuws
Leerdoel: Discussiëren over media, Media doorgronden
Bekijk