• Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Voor scholen
  • Over ons
  • Nieuws
  • Kosten
  • Inloggen

Scholenonderzoek

Header Rechts

  • Home
  • Voor scholen
  • Over ons
  • Nieuws
  • Kosten
  • Inloggen

Week 3 | Hoe geef je jouw grenzen aan? | Groep 7-8, Klas 1-2

18 januari 2022

The Voice of Holland ligt onder vuur. Meerdere mensen die voor de talentenjacht werkten, worden via het YouTube-programma BOOS beschuldigd van seksueel wangedrag en machtsmisbruik.

Grensoverschrijdend gedrag, zoals iemand ongevraagd aanraken of seksuele appjes sturen, kan heel vervelend zijn. Je kan daarmee over de grenzen van een ander gaan.

Grenzen zijn persoonlijk. Dus wat de één grappig vindt, is kwetsend voor een ander. Deze les gaan we kijken hoe leerlingen kunnen reageren als iemand over hun grenzen gaat.

Lesdoel

De leerling reflecteert op eigen mediagebruik door na te gaan waar grenzen liggen tussen wat hij of zij leuk of niet leuk vindt. En welke gevolgen het heeft als je over grenzen heengaat.

DOWNLOAD POWERPOINT GROEP 7-8, KLAS 1-2

Uitwerking per dia

  • sheet 1-3: Introductie van het onderwerp naar aanleiding van de gebeurtenissen rond The Voice of Holland.
  • sheet 4-8: Uitwerking van thema en verwerking

    Merk je dat er dingen spelen in de klas, sta daar dan bij stil. Het onderwerp is gevoelig en kan dus ook emoties bij leerlingen oproepen. Vraag eventueel een leerling of groepje leerlingen na de les nog even na te praten.

  • sheet 9-10: Eindopdracht en lesafsluiting

Benodigdheden

-

Woordenschat

Seksueel getinte appjes: Getinte betekent eigenlijk dat het er over gaat. Je kunt het gebruiken met een kleur: Blauw getinte kast maar ook met andere bijvoeglijk naamwoorden. Seksueel getinte appjes zijn appjes die gaan over seks.

Van geen kwaad bewust: Dat is een uitdrukking die betekent dat je niet doorhebt dat je iets verkeerds hebt gedaan. Of je doet alsof je het niet wist.

Online grensoverschrijdend gedrag: Wanneer je online over de grenzen van anderen gaat. Hierdoor kan je bij de ander schade toebrengen op fysiek, mentaal of emotioneel vlak.

Video's in de PowerPoint

Gebruikte bronnen

https://www.nu.nl/metoo/6178640/oud-kandidaten-the-voice-kregen-te-maken-met-seksuele-opmerkingen.html
https://www.telegraaf.nl/entertainment/1065603998/rtl-stopt-voorlopig-met-uitzenden-the-voice-na-aantijgingen-seksueel-wangedrag
https://pixabay.com/
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/seksueel-wangedrag-the-voice-pas-toen-het-imperium-werd-geraakt-kregen-slachtoffers-excuses~b9d9582a/
https://benjeoke.nl/
Jeugdjournaal.nl: https://www.youtube.com/watch?v=912G3qe6JhY

 

« Week 2 | Een wereld zonder internet | Groep 5-6
Week 3 | Hoe geef je jouw grenzen aan? | Groep 5-6 »

onderwerp:

  • Gevoelens

kernwoord:

  • Online zijn

Leerdoel:

  • Reflecteren op mediagebruik
Naar overzicht

Het Nationaal Scholenonderzoek is een dienst van Stichting Onderwijsdata i.s.m. De VU Universiteit. De website is op dinsdag 24 juni 2008 officieel in werking gesteld door Boris van der Ham, lid van de Commissie-Dijsselbloem (Onderwijsvernieuwing) en lid van de Tweede Kamer voor D66.

 

Snel naar:

  • Home
  • Voor scholen
  • Over ons
  • Nieuws
  • Kosten
  • Inloggen

Contact opnemen:

 

Stichting Onderwijsdata

Zeeweg 5 - 1271VV

Huizen NH

KVK: 60419733

BTW nr. : NL853903049B01

 

© Copyright 2021 - 2022 Scholenonderzoek · All rights reserved

Licentie aanvragen